Glöm inte att det bara är vi människor som betraktar dessa djur som skadedjur, bl.a. på vår spara och samlamani. I naturen är dom här nedbrytarna mycket viktiga. Fanns inte pälsängrar och liknande skulle naturen drälla av döda djurs hår för keratinet är mycket svårnedbrytbart annars.
Inomhus lever dom av olika amimaliska restprodukter. Fläskängern är väl inget större problem numera, dom trivs inte i kylskåp, pälsängern kan väl hitta lite mer att knapra på. Ja, det är ju larverna som knaprar mest. Fast så mycket naturpäls har vi inte numera. Våra husdjur förser dom dock med mycket mat, smulor från matskålen och hår och fjädrar för övrigt.
Jag har inga problem med såna djur, kanske håller mitt bestånd av husspindel nere antalet. Annars är det mest silverfiskar i köket och på WC. Där har jag några gråsuggor också. Det var värre förr när jag hade fått in mjölbaggar i köket. Det tog ett par år att bli av med dom. Alla matvaror i täta burkar eller kylskåpet och noggrann städning var medicinen. Har ni krossat en mjölbagge nån gång och luktat på den? Blääärrkk.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|