CITAT (Markus_H @ 06-12-2010, 13:14)

Jo det var det allt. Långt in på 60-talet fördömde präster utomäktenskapliga barn och skilsmässor ute i bygderna (åtminstone i bibelbältet).
Men jag har hört att oönskade barn dumpades på fattiggården så fick de växa upp och jobba hårt tillsammans med senila, handikappade och psykiskt sjuka som levde i en ohälsosam miljö. Många barn for nog väldigt illa av att få jobba så hårt från tidig ålder för på fattigvårdsanstalterna fick de som kunde jobba för brödfödan.
Att ta vad präster och dylika personer tyckte/er som riktmärke för resten av samhället är kanske att ta i och inte var väl heller bibelbältet representativt för resten av landet. Predikanter har ju knappast varit några föregångare när det gäller samhällsutveckling. Finns ju dom som än idag fördömer både det ena och det andra. Vet inte vilken tid du talar om men på 50-talet låste dom ju fortfarande in psykiskt sjuka och handikappade på anstalter. Jag har aldrig hört talas om några oönskade barn som dumpades på nån fattiggård på 50-talet som du beskriver. Däremot var det många ensamstående mödrar med "oäkta" barn som fick jobb som pigor och hembiträden så dom kunde ta hand om sitt barn.
Jag var med på den tiden och både såg och fick uppleva samhällets olika sidor på nära håll så om detta ni påstår var vanligt långt in på 50-talet är sant så måste jag ha varit både blind och döv.