CITAT (Markus_H @ 07-12-2010, 22:22)

Gran är inte en sk potentiell dominant i södra Sverige, den har inte ens invandrat naturligt till Skåne än. Ser man till vegetationshistorian så var det alm-lind-askskog och ekblandskogar som dominerade i söder och där fanns det gott om betande djur som höll landskapet delvis öppet. Utmed kusterna är ljung en dominant art som kan ta över men större delen av de ljunghedar som finns kvar är kulturpåverkade.
Men vid vilken tidpunkt var dessa trädarter dominerande? Var det inte vid en tid då det var varmare än det är nu? Där jag bor, i zon 3, är alm och ask dominerande i den extremt näringsrika jorden utmed vattendrag, men har annars svårt att konkurrera. Lind ser man nästan aldrig. Personligen tror jag boken skulle ta betydligt större plats här om den bara släpptes fram, men den har ju relativt nyligen kommit upp hit. Granen är tyvärr extremt dominant, även utan skogsbolagens noggranna röjningar och utrotningar av alla konkurrerande trädslag. Jag tror man måste ner i zon 1-2 för att de andra träden skall ha riktig chans att tävla med granen.