Mycket intressant tråd!!
CITAT (Huggorm @ 08-12-2010, 10:09)

Finns det inte någon plätt på jorden med klimat liknande vårt, där naturen får vara ifred? Då borde man ju kunna jämföra hur det utvecklat sig där. Białowieża på gränsen mellan Polen och Vitryssland är väll det närmaste man kommer i Europa. Någon som varit där och kollat? Det ligger högt på min önskelista i alla fall. Men inte ens där får väll skogsbrand härja fritt, så något perfekt exempel är det inte.
Hade bokat en resa dit för många år sedan som sedan blev inställd pga att jag var den ende som hade bokat, det var på vintern. Har längtat dit nästan så länge jag kan minnas. Där finns ju visent och tarpan som håller undervegetationen nere på ett helt annat sätt än här. Ingen aning hur det är med skogsbränder. Sen är det ju skillnad på invandring av arter eftersom Sverige har så mycket hav åt alla håll.
När det gäller bok och gran så kan jag bara säga att här i norra Skåne finns monokulturer av båda som ofta gränser till varandra. Det är alltid massor med granplantor i kanten av bokskogen, men aldrig någonsin tvärtom, ljuset räcker nog inte till för bokplantorna. Så nu när granen väl är etablerad här skulle den säkert ta över om alla människor plötsligt försvann.