Frysta kalkoner är helt okej. Hur många det räcker till tycker jag är jättesvårt att säga, beror såklart på hur matfriska gästerna är, om man har förrätt och hur mycket tillbehör man har till kalkonen. En god äpplemos tycker jag nästan är ett måste, gele och rödkål passar mycket bra till. Jag brukar inte laga till kalkon, det är hos mina föräldrar vi blir bjudna på det, så jag vågar inte beräkna åtgången. 4-5kg kan låta som mycket kött, men man ska betänka hur mycket svinn det är på fågel. Nån annan får råda hur många det räcker till. Jag har ett toppentips för att bröstköttet inte ska bli torrt, vilket det lätt blir när man steker en kalkon. Vispa vispgrädde, 3-5dl, och fyll kalkonen med det och äpple, sviskon eller vad man tycker om. Grädden gör bröstköttet riktigt saftigt, jag lovar. Sen är ju stekskyn en perfekt grund att göra en god sås på. Sila den först och kanske det är för mycket att använda all skyn. Mjölk eller mjölk/grädde (men grädde finns ju även i skyn), sky, salt och sen kan man gärna blanda nån matsked gele i såsen. Gelen smälter och sätter lite pikant smak.
|