man får ju egentligen göra som man vill, jag har läst på nätet att man kan klä granen från den andre advent till lucia eller dagen innan julafton. i min familj har vi alltid klätt dagen innan. jag själv klär den hellre närmre andre advent. förra året blev det dock vid Lucia.
dels för att jag vill göra det i lugn och ro, dels för att jag ser granen som nåt att längta till jul. dagarna innan julafton är det ren och skär hysteri för min del, och att klä granen innan julafton blir ockås i de flesta fall ett stressmoment (det är nåt som ska göras), i vår familj njuter vi av julen (börjar njuta av julen) när klockan blir 15.
och då jag åker bort 20-22 och kommer hem efter jul, så hinner jag ju inte själ ha någon gran. om man ska sätta upp den den 26-27 och ta veck den 30dec. då har jag hellre den några veckor tidigare.
varför jag vill få ''ut julen'' senast 30dec, är dels är jag efter 25dec så trött på julen och orkar inte med det, och dels vill jag ha vår och nytt år och inte ha kvar bitar av förra året. ny kula. jan för mig är en väldigt dyster månad och om jag ska vara ärlig blir jag mer deprimerad med att ha en julgran och mer julsaker framme då. köper jag primula och blommande lökar att ha i fönstren istället och byter gardiner till luftigt och grönt/vårigt.
jag skulle aldrig ha julen kvar till den 13jan-2feb. som man ska.
julsakerna brukar komma upp någon gång under lucia-efter. är inte så jätte förtjust i jul saker. men det kommer upp.
julafton för mig en trevlig tid där man kan träffas alla (eller de jag vill träffa) och äta julmat och julgröt.
jag kan jämföra julen som en mäktig chokladkaka, man ser på den först och doftar och ''längtar'' sedan äter man av den och njuter av smaken- därefter blir man så mätt och spyfärdig av att ätit hela kakan. nästa år igen så är man lika sugen på chokladkakan och blir därefter lika mätt och dåsig. så är julen för mig. därför skriver jag att jag vill ha ut julen så fort som möjligt men jag vill inte att det ska tas provocerande