Vi har alltid haft julgran till för 2 år sedan då vi flyttade till lägenheten vi bor i nu. Vi får rum med en gran, men vi har i stället valt att sätta in smågranar i gamla kärl (gurkburkar) av glas på några ställen. De är så söta så dekoration i dem behövs inte. T.o.m. roten är så vacker när det syns genom glaset. Ett gammalt tunt spetsband knyter jag runt krukan bara.
Sen tar jag in enris och tallris också. I enriset hänger mammas gamla pepparkaksmått i rödrutiga rosetter. I tallriset hänger torkade apelsinskivor med röda rosetter. Det naturliga och enkla älskar jag, gärna får det vara ärvt eller gammalt också. Girlanger av torkade äppelskivor är läckert julpynt, för att inte tala om kanelstänger, stjärnanis, apelsiner med kryddnejlikor, pynt från naturen m.m.
Men hur kul vore det om alla hade samma smak som jag har. Fy så tråkigt! Jag tycker vi måste värna om olikheten hos människor i olika sammanhang och försöka se det som något positivt. Jag tycker det är så intressant att höra er som har en annan syn på saker och ting än jag berätta om det (bl.a här på odla). Genom olikheterna kan man ofta komplettera varandra och få lite nya infallsvinklar på saker och ting
Redigerat av zissi: 11-12-2010, 23:15