Nu är det beslutat att 20 vargar skall skjutas i år. Hur många det blir i realiteten vet nog ingen.
Argumenten är desamma - minska inaveln och minska den illegala jakten. Färre djur ger ökad inavel och är det verkligen någon, förutom regeringen, som tror på att tjuvjakten på varg upphör genom att skjuta 20 vargar legalt? Jag blir så f---d och så skall dessa troféer visas upp sedan i alla media, som om det vore en bedrift när 150 jägare/ varg har lyckats med slakten.
Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707
Jag har inget emot vargen. Vackra djur och de har sitt berättigande. Men med undantag av Dalarna och Värmland som fått viss tilldelning så där det skall vara vargfritt är det ingen jakt.
Men vi får vara tacksamma att det i allmänhet tillåts skyddsjakt när de uppträder innom renbetesområden. Skicka ner vargarna från Dalom och Värmland till sydsverige. Där är det gott om plats. Och där tycker man ju mest om dem också.
Jag tänker registrera mig i år också. Jag kan ju bli bjuden på vargjakt. Men om jag sedan skjuter är en annan sak. Som vid all jakt gäller att man skall kunna avge ett säkert skott. Gäller allt vilt. Även vid skyddsjakt.