CITAT (Gunilla T @ 20-12-2010, 09:50)

Fast, är det inte just rädsla som ligger bakom allt dödande? Rädsla för att någon eller något skall skada oss själva eller vår egendom.
Jag håller med dig till viss del, det ligger mycket sanning i det du säger. Men personligen så tror inte jag att det är rädsla som driver de jägare som väljer att delta i den här jakten som komma skall, det är andra värden. Bakom beslutet gör det kanske det, men för jägarna själva tror jag dödandet handlar mer om den kick de får av att göra det, den trofé som de sedan kan visa upp etc. Dödande som ett nöje helt enkelt, ett sätt att krydda vardagen. Jag kan inte påstå att jag vet hur de som gör det känner, jag gissar bara och det vill jag noga betona, men för mig förefaller det mest sannolikt. Det är ju skillnad på att jaga varg och älg t ex, älgar äter "man" så där kan argumentet vara att man jagar för matens skull. Men varg äter man väl inte? Så då måste det vara något annat som driver. Personligen kan jag dock inte förstå hur man kan se ett så vackert djur och sedan få för sig att trycka på avtryckaren. Det är för mig helt obegripligt.