Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Få barn utan att veta vem pappan är, vad tycker ni?
          aanderss
          Inlägg 20-12-2010, 14:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

Jag vet att min släkting inte läser här

Jag har en kvinnlig säkting vars fru fått barn. De var igenom insemenation i Köpenhamn där de också födde en son. De kommer inte att få reda på vem pappan till barnet är.
          vad tycker ni om de.

jag vet inte vad jag skall tycka men min släktoing är inte sämmre mänska för de

Redigerat av aanderss: 20-12-2010, 16:39

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-12-2010, 18:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vad du tar i. Vid all assisterad befruktning i Sverige bokförs vem fadern är. Inga krav kan ställas på denne men barnet har rätt att få ut uppgifterna om jag inte minns fel. Kvinnor som åker till Danmark för en insemination gör det självvalt. Kanske skulle de inte få chansen i Sverige av någon anledning. En anledning är att donatorn måste ge sitt tillstånd för lesbisk insemination och där är det ganska ofta stopp. Annars kan väl kvinnorna gå ut på krogen för ett one night stand. Så vitt jag vet kan även den mest lesbiska kvinna genomföra ett normalt samlag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 20-12-2010, 21:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 18:33) *
          Vad du tar i. Vid all assisterad befruktning i Sverige bokförs vem fadern är. Inga krav kan ställas på denne men barnet har rätt att få ut uppgifterna om jag inte minns fel. Kvinnor som åker till Danmark för en insemination gör det självvalt. Kanske skulle de inte få chansen i Sverige av någon anledning. En anledning är att donatorn måste ge sitt tillstånd för lesbisk insemination och där är det ganska ofta stopp. Annars kan väl kvinnorna gå ut på krogen för ett one night stand. Så vitt jag vet kan även den mest lesbiska kvinna genomföra ett normalt samlag.

Ett "kliniskt samlag" kan kanske vem som helst genomföra och med vem som helst, om det verkligen krävs (i alla fall kvinnan).

Att donatorn (i Sverige) sätter P för just lesbisk insemination tror jag inte ett dyft på. Nästa fråga: Kan donatorn sätta P p.g.a. mottagarens sexuell läggning?

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-12-2010, 21:34
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (smuleborg @ 20-12-2010, 21:02) *
          Att donatorn (i Sverige) sätter P för just lesbisk insemination tror jag inte ett dyft på. Nästa fråga: Kan donatorn sätta P p.g.a. mottagarens sexuell läggning?

Fram tills dess det blev ok med insemination för lesbiska kvinnor gjordes alla spermiedonationer med syftet att heterosexuella par skulle kunna få barn och där kvinnan var fertil. Efter klartecknet fick inte sådan sperma ges till lesbiska kvinnor utan donatorns medgivande. Exakt hur det är nu vet jag inte men jag tror att det måste till ett godkännande från donatorn och det är många donatorer som motsätter sig detta. Frågan är känslig, om fertilitetsklinikerna inte vill ge garantier för att sperman inte ges till lesbiska kanske donatorerna backar ur helt och donatorer växer inte på träd. Sen kan bara ett fåtal kvinnor få sperma från samma man, jag tror det är 4 st. Några häradsbetäckare finns inte.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-12-2010, 22:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 21:34) *
          Fram tills dess det blev ok med insemination för lesbiska kvinnor gjordes alla spermiedonationer med syftet att heterosexuella par skulle kunna få barn och där kvinnan var fertil. Efter klartecknet fick inte sådan sperma ges till lesbiska kvinnor utan donatorns medgivande. Exakt hur det är nu vet jag inte men jag tror att det måste till ett godkännande från donatorn och det är många donatorer som motsätter sig detta. Frågan är känslig, om fertilitetsklinikerna inte vill ge garantier för att sperman inte ges till lesbiska kanske donatorerna backar ur helt och donatorer växer inte på träd. Sen kan bara ett fåtal kvinnor få sperma från samma man, jag tror det är 4 st. Några häradsbetäckare finns inte.

Väldigt vad du verkar tro dig sitta inne med kunskap om detta. Varför tror du att någon skulle låta sig insemineras med baktanken att fadern ska få förbli okänd? Faktiskt så tror jag att de de flesta vill veta om det är möjligt. Vi lever inte på 1800-talet så folk behöver smyga. Detta har inget at göra med om det är en homosexuell eller heterosexuell kvinna att göra. Jag förstår verkligen inte din koppling.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-12-2010, 22:44
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 20-12-2010, 22:22) *
          Väldigt vad du verkar tro dig sitta inne med kunskap om detta. Varför tror du att någon skulle låta sig insemineras med baktanken att fadern ska få förbli okänd? Faktiskt så tror jag att de de flesta vill veta om det är möjligt. Vi lever inte på 1800-talet så folk behöver smyga. Detta har inget at göra med om det är en homosexuell eller heterosexuell kvinna att göra. Jag förstår verkligen inte din koppling.

Det var en hel del skriverier i pressen när lagen som gjorde det möjligt att inseminera lesbiska kom. Just risken att bli utan donatorer var något som oroade personalen på Sahlgrenskas inseminationsgrupp. Vet inte om det kan kallas för baktanke, men alla som låter sig insemineras anonymt i Danmark avsäger sig automatiskt att få reda på fadern. Vilken koppling, jag förstår inte?

En av svårigheterna för lesbiska eller andra som vill insemineras i Sverige är nog kravet på att det skall vara två som tar på sig föräldrarollen. Det går inte för ett lesbiskt par att flytta isär och den ickebiologiska föräldern skippar ansvaret, båda har underhållsplikt. En annan möjlighet skulle vara att en man donerar sperma privat till någon bekant och hon skriver på ett avtal om att avstå från att kräva underhåll. Det gäller inte, försäkringskassan är väl oroliga för att få ställa upp med underhåll till ensamma mammor. Det är bara via fertilitetsklinikerna som underhållsansvaret för donatorn tas bort.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-12-2010, 23:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2010, 22:44) *
          Det var en hel del skriverier i pressen när lagen som gjorde det möjligt att inseminera lesbiska kom. Just risken att bli utan donatorer var något som oroade personalen på Sahlgrenskas inseminationsgrupp. Vet inte om det kan kallas för baktanke, men alla som låter sig insemineras anonymt i Danmark avsäger sig automatiskt att få reda på fadern. Vilken koppling, jag förstår inte?

En av svårigheterna för lesbiska eller andra som vill insemineras i Sverige är nog kravet på att det skall vara två som tar på sig föräldrarollen. Det går inte för ett lesbiskt par att flytta isär och den ickebiologiska föräldern skippar ansvaret, båda har underhållsplikt. En annan möjlighet skulle vara att en man donerar sperma privat till någon bekant och hon skriver på ett avtal om att avstå från att kräva underhåll. Det gäller inte, försäkringskassan är väl oroliga för att få ställa upp med underhåll till ensamma mammor. Det är bara via fertilitetsklinikerna som underhållsansvaret för donatorn tas bort.

Det här är ju inte en sak som bara berör homosexuella. De är säkert en minoritet i sammanhanget så jag fattar inte varför du spyr ut din homofobi på det här sättet. De allra flesta fallen är ju helt vanliga kvinna/man-förhållanden men du verkar inte förstå att även heteromänniskor kan ha svårt att få barn. Dina förutfattade meningar och fördomar är bedrövliga.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Inlägg i den här tråden
          aanderss   Få barn utan att veta vem pappan är   20-12-2010, 14:05
          Huggorm   Rent generellt tycker jag nog att barn skall få ha...   20-12-2010, 14:24
          Aqvakul   Det vore bättre om barnet hade möjlighet att så sm...   20-12-2010, 14:24
          *Stintan*   Det vore bättre om barnet hade möjlighet att så sm...   20-12-2010, 14:32
          Gossen Ruda   Helt förkastligt, varje barn har rätt att få veta ...   20-12-2010, 14:50
          andersen   Helt förkastligt, varje barn har rätt att få veta ...   20-12-2010, 16:07
          gnon49   Jag tror att hur bra o fin uppväxt man haft så vil...   20-12-2010, 16:26
          Aqvakul   Jag tror att hur bra o fin uppväxt man haft så vil...   20-12-2010, 16:39
          silos   Jag tycker att det är fruktansvärt när barn inte k...   20-12-2010, 16:33
          theseraphim   Skulle inte tro att det är något värre än vid adop...   20-12-2010, 17:04
          Aqvakul   Skulle inte tro att det är något värre än vid adop...   20-12-2010, 17:22
          theseraphim   Utan att vara homofobisk så kan man väl ändå tycka...   20-12-2010, 17:38
          Gossen Ruda   Skulle inte tro att det är något värre än vid adop...   20-12-2010, 17:27
          theseraphim   Jag är totalt fri från kristna eller andra religiö...   20-12-2010, 17:44
          Peztis   Vid all assisterad befruktning i Sverige bokförs v...   20-12-2010, 19:36
          smuleborg   Det var en hel del skriverier i pressen när lagen ...   20-12-2010, 23:01
          smuleborg   Fram tills dess det blev ok med insemination för l...   20-12-2010, 22:52
          Inga från Närke   Oavsett om det är konstgjord befruktning eller ej ...   20-12-2010, 19:20
          Anma   Oavsett om det är konstgjord befruktning eller ej ...   20-12-2010, 19:35
          Ingrid Zon3   On jag förstått saken rätt har just de regler som ...   20-12-2010, 20:14
          *Stintan*   On jag förstått saken rätt har just de regler som ...   20-12-2010, 21:07
          gnon49   Jag tycker att det är olyckligt om man överdriver ...   20-12-2010, 21:29
          Aqvakul   Jag tycker att det är olyckligt om man överdriver ...   20-12-2010, 23:18
          smuleborg   Barn har här enligt svensk lagstiftning rätt att v...   20-12-2010, 20:43
          Gossen Ruda   Avstår från att gå vidare i frågan, jag har lite s...   21-12-2010, 07:55

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 12:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon