CITAT (*Stintan* @ 20-12-2010, 22:22)

Väldigt vad du verkar tro dig sitta inne med kunskap om detta. Varför tror du att någon skulle låta sig insemineras med baktanken att fadern ska få förbli okänd? Faktiskt så tror jag att de de flesta vill veta om det är möjligt. Vi lever inte på 1800-talet så folk behöver smyga. Detta har inget at göra med om det är en homosexuell eller heterosexuell kvinna att göra. Jag förstår verkligen inte din koppling.
Det var en hel del skriverier i pressen när lagen som gjorde det möjligt att inseminera lesbiska kom. Just risken att bli utan donatorer var något som oroade personalen på Sahlgrenskas inseminationsgrupp. Vet inte om det kan kallas för baktanke, men alla som låter sig insemineras anonymt i Danmark avsäger sig automatiskt att få reda på fadern. Vilken koppling, jag förstår inte?
En av svårigheterna för lesbiska eller andra som vill insemineras i Sverige är nog kravet på att det skall vara två som tar på sig föräldrarollen. Det går inte för ett lesbiskt par att flytta isär och den ickebiologiska föräldern skippar ansvaret, båda har underhållsplikt. En annan möjlighet skulle vara att en man donerar sperma privat till någon bekant och hon skriver på ett avtal om att avstå från att kräva underhåll. Det gäller inte, försäkringskassan är väl oroliga för att få ställa upp med underhåll till ensamma mammor. Det är bara via fertilitetsklinikerna som underhållsansvaret för donatorn tas bort.