CITAT
Någon ansvarig myndighet för skydd av fäbodar, ängs- och betesbiotoper har inte utsetts men enorma organisationer och resurser har satts in för särintresset rovdjursskydd!
Nu pratar du i nattmössan dahla. Jämfört med hur mycket pengar som spenderas i jordbruksstöd, information etc, där en hel del går till just det du nämner, så är det inte särskilt stora resurser som läggs på rovdjuren. Rovdjuren är ju trots allt inte särskilt många i det här landet jämfört med antalet lantbrukare.
CITAT
Hej!
Naturligtvis blir det ett omtugg. Det finns inte något nytt att tillföra debatten. Att omvända en vargälskare är lika svårt som att få en renskötare att vilja ha varg i inom sitt område. Försök bara inte skicka några vargar till södra Sverige. De äter tamdjur här också. Jag känner mig ganska trygg här eftersom jag har bra grannar med utmärkta gevär. Blir det stora problem så får jag kanske ta jägarexamen och skaffa gevär.
MVH
Jan Lindgren
Suck, lika nyanserad som vanligt....

Att omvända en varghatare verkar för övrigt heller inte vara så lätt....
CITAT
Min åsikt är att visst kan vi ha varg i vårt land och visst kan den jagas. Utförandet av det senare kan dock diskuteras. Istället för ett visst antal borde det vara så att vissa utpekade djur skulle skjutas, och detta på ett sätt som gör vargen skygg för människor. Vi skall upplevas som ett hot. Hur har jag ingen aning om, jag bara spånar.
Håller med förutom att jag inte tycker att det borde vara någon jakt alls på varg med den mycket lilla stam vi har i dag. Men om man nu absolut måste jaga ett så sällsynt djur så borde givetvis ske genom att man pekar ut vissa på förhand utvalda djur och att dessa sedan skjuts av proffs som är anställda för detta. Licensjakt på nuvarande sätt är "hål i huvet" och jag har svårt att se att det är något annat än en eftergift till högljudda röster inom jägarkåren.