Hejsan
satt och tänkte på en sak alla bor vi ju i olika delar av sverige och gillar olika, jag själv är en som inte tål kyla alls. och går jag direkt ut i sträng kyla från inne så kan jag få både astma och hosta av choken.
men kroppen anpassar ju sig borde den ju göra, exempel nu senaste när jag var hos pappas företag så har han på lagret ett kylrum som håller ca 1-3grader. ute var det väldigt kallt (dagen efter den kalla natten i skåne). när jag och mamma frös så gick vi in och värmde oss i kylrummet vilket då var det varmaste platsen på hela lagret. när man var där inne så kändes det varmt. men även om kroppen anpassar sig så måste det ju väl ändå finnas en viss variation genetiskt bland människosläktet.
men vidare på mig själv så funderade jag på vad jag själv har upplevt som absolut kallast. utan att veta från när jag varit liten men jag tror inte jag upplevt kallare än -25c, absolut aldrig ner till -30c.
vad är det absolut kallaste ni varit med om (även menat om ni inte varit ute i det) ? måste väl finna många på odla som upplevt både väldigt kallt och kanske inte alls så väldigt kallt.
skulle jag själv uppleva under -25c -30c så hade jag tyckt det var väldigt häftigt. vet inte riktigt hur jag hade hanterat det.
|