Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Massor av ideér men ingen kunskap
          Vinterflickan
          Inlägg 28-12-2010, 11:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 36 878

Hej, jag är ny här wink.gif

I somras blev jag & min sambo husägare till en gammal tegelvilla i Rockneby, strax norr om kalmar. Jag tror att det tillhör zon 1 eller 2. Till huset kom en stor tomt på 1500 m2, med diverse förhöjningar & etapper. Jag vet inte riktigt vilken typ av jord det är här, men har förstått att det finns olika sorter. Däremot vet jag att tomten är väldigt, väldigt torr.
          Damen som bodde här innan hade planterat flera rosor, men även klematis & luktärt, så det går ju att odla här fastän ingen av växterna var sådär jättestor!

Så till min nybörjarfråga... Nere vid grinden står det idag 3 stycken träd som är sjuka & som jag måste ta bort. det kommer se urtråkigt ut när de kommer bort & där vill jag istället plantera något eller några andra träd som ger ett mysigt intryck av trädgården. Det står i sol där nere, nästan hela dagen, men trädgården är som sagt väldigt torr & jag vet inte vilken typ av jord det är där. Helst skulle jag vilja ha några träd som inte blir så vansinnigt höga, och kanske något som hänger ned, typ hängbjörk, kaskadpil eller liknande, men jag vet inte vilket träd som skulle vara lämpligast? Eftersom jag har massor av storslagna planer för trädgården vill jag inte plantera något som kräver massor av skötsel, då jag inte tror vi kommer ha tid att sköta det också förutom allt annat smile.gif

Sen har vi en kortsida ut mot vägen som ser för tråkig ut, där jag skulle vilja placera en spalje & sen en klätterväxt som döljer & ramar in åtminstone lite av den trista tegelväggen. Det jag oroar mig för där är dels att inte förstöra grunden med rötter, och dels för att jag inte vill binda fukt mot teglet, därav spaljen.

Finns det några bra tips för mina frågor? Jag är evigt tacksam för varje litet råd, helt newbie som jag är! Och finns det någonstans man kan lämna jorden & få förklarat för sig vilken typ av jordmån man har?

http://iloapp.idasatelje.se/data/_gallery/...&height=720

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 28-12-2010, 14:04
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Om det båda träd man skymtar i förgrunden hör till de sjuka, så beror sjukdomen nog på brist på näring och framför allt vatten. Det till vänster ser ut som ett fruktträd, kanske plommon, och dom är inte väldigt torktåliga. Det man skymtar i övre högra hörnet skulle kunna vara en rönn, och den borde klara sig bättre i såna fall. Men hur som helst, skall du få något att trivas kommer du behöva vattna och eventuellt jordförbättra. Särskilt om du vill ha fruktträd. Det kan hända att de träd som finns kan ta sig igen om dom får lite omvårdnad.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 20:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon