CITAT (Anki på Öland @ 29-12-2010, 16:21)

Tror det finns ganska stränga regler om vad du får föra in och ut ur länder vad gäller plantor och sticklingar.
Jo, det kan hända och det får man ju ta reda på hur det ligger till. Jag skulle inte ta något med mig från mina Turkiet-resor, men från Teneriffa har de ju gjort så med småplantorna som ska med turisterna till andra länder att de finns i en kruka (pytteliten) och det hela är paketet är av hårdare plast för att klara resor.
Jag har inte mött något hinder för denna sorters växthantering, men då går jag inte heller i buskarna och rycker loss skott ---- där går gränssen och jag tror att det gäller alla öarna där nere.
Det finns ju naturskyddade parker, tydligt markerade och hur dum får man vara om att gå dit och rycka loss buskar.
Jag köper heller inte med mig växter i vanliga krukor från nån Gardencenter, för där är jag inte säker vad som gäller, och sedan är ju det att man måste få igen sina resväskor på hemresan.
På Teneriffa flygplats säljs allt det som jag nämnt och ikke nämnt för inköp innan du stiger på ditt plan hem, så om det vore förbjudet, skulle de inte kunna sälja dom där då. ....Fuchsian....