när det nu är ett timmerhus så är det viktigaste golv o tak.där brukar det inte vara mycket som isolerar.sedan kommer fönster,och ett gammalt fönster i bra skick med tätningslister är ofta lika bra som ett nytt.oftast bättre om fönstret är äldre än 60-talet då virket är helt överlägset de nya träfönstren.Plast o alu fönster skall undvikas då de ej går att renovera när den tiden kommer ett plastfönster håller max 10 år sedan är det dags att byta.avseende väggarna behöver man inte isolera då timmret i sig isolerar bra.då jag förstår att du vill detta o samtidigt dölja el o liknande så råder jag dej till max 45 mm isol. då du annars ändå kan få problem om man tar tjockare då man flyttar daggpunkten inne i väggen(där värme o kyla möts o kondens faller ut)Har man för tjock vägg så får det svårt att torka ut.Väljer man mineral/stenull krävs dessutom diffspärr oavsett tjocklek på isolering.återkom gärna med frågor om du stöter på problem.jag älskar gamla hus. jag hoppas för övrigt när det gäller tak o golvlister,fönsterfoder att du om möjligt återanvänder de gamla dvs om de är orginal annars ersätt de med liknande.ett hus från 1912 är värt att bevara o om möjligt spara allt från den tiden.det finns inte mycket orört kvar tyvärr Ulf
|