Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Cellulosaisolering, Här finns det ej att köpa
          Klint
          Inlägg 03-01-2011, 18:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Har du någon erfarenhet vi har ju ett äldre hus byggt 1912 med torpargrund det som står skrivet i dem är att just cellulosa är mycket bättre äv glasull /stenull bygghandeln här har tyvärr ingen sådan produkt men vi tror ändå att det är det bästa vill definitivt inte få fukt, mögelproblem.Har hittat en i Kristianstad Thermofloc men vore intressant om nån har egen erfarenhet vet att det finns en del med äldre hus.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malarmaster
          Inlägg 03-01-2011, 19:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

när det nu är ett timmerhus så är det viktigaste golv o tak.där brukar det inte vara mycket som isolerar.sedan kommer fönster,och ett gammalt fönster i bra skick med tätningslister är ofta lika bra som ett nytt.oftast bättre om fönstret är äldre än 60-talet då virket är helt överlägset de nya träfönstren.Plast o alu fönster skall undvikas då de ej går att renovera när den tiden kommer ett plastfönster håller max 10 år sedan är det dags att byta.avseende väggarna behöver man inte isolera då timmret i sig isolerar bra.då jag förstår att du vill detta o samtidigt dölja el o liknande så råder jag dej till max 45 mm isol. då du annars ändå kan få problem om man tar tjockare då man flyttar daggpunkten inne i väggen(där värme o kyla möts o kondens faller ut)Har man för tjock vägg så får det svårt att torka ut.Väljer man mineral/stenull krävs dessutom diffspärr oavsett tjocklek på isolering.återkom gärna med frågor om du stöter på problem.jag älskar gamla hus. jag hoppas för övrigt när det gäller tak o golvlister,fönsterfoder att du om möjligt återanvänder de gamla dvs om de är orginal annars ersätt de med liknande.ett hus från 1912 är värt att bevara o om möjligt spara allt från den tiden.det finns inte mycket orört kvar tyvärr Ulf

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 14:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon