Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hyacinter - vad är det för fel?
          rosentass i Göte...
          Inlägg 08-01-2011, 17:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 7 183

Älskar hyacinter och köper på mig så många och så ofta som möjligt. De senaste par åren är de dock bara skräp. Blomningen har knappt börjat förrän de liksom bara skrumpnar ihop, vissnar, dör el vad det är, brun- el gulbrunfärgade blomställningar (lök och blad ser ok ut). Ibland får lökarna stå kvar i jorden - vattnar eller vattnar inte; ibland spolar jag bort jorden och sätter löken i glaskulor så att endast rötterna får lite väta. Oavsett metod, och oavsett var jag köper el till vilket pris, sker ovan. Några med liknande erfarenheter? Vad är det för fel!?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          theseraphim
          Inlägg 08-01-2011, 23:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Vill man ha de så länge som möjligt så ställ de inte i närheten av element men dock inte mörkt för den delen, ge dem en liten skvätt vatten när man köper dem för det är inte alltid vattnet i löken räcker och tyvärr visare det sig först när blommorna ska spricka. Har man sedan en ljus sval plats är det drömplatsen då hyacinthen är en vårlök i grun o botten som tex tulpaner, muscari, crocus osv osv.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 08-01-2011, 23:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (theseraphim @ 08-01-2011, 23:25) *
          Vill man ha de så länge som möjligt så ställ de inte i närheten av element men dock inte mörkt för den delen, ge dem en liten skvätt vatten när man köper dem för det är inte alltid vattnet i löken räcker och tyvärr visare det sig först när blommorna ska spricka. Har man sedan en ljus sval plats är det drömplatsen då hyacinthen är en vårlök i grun o botten som tex tulpaner, muscari, crocus osv osv.

Ungefär så är det hemma hos mig men årets hyasinter ville inte bo här

Citera
          theseraphim
          Inlägg 08-01-2011, 23:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (ingrid fuxwall @ 08-01-2011, 23:33) *
          Ungefär så är det hemma hos mig men årets hyasinter ville inte bo här

knepigt må jag säga....ibland händer det även att visa blomsterhandlare ställer de i värme under dagarna och sedan ställer dem i kyl under kvällen och gör detta under kanske en vecka vilket i sin tur inte är någon höjdare. Detta är inte så vanligt förvisso. Matbutiker tar väl heller sällan så där jättebra hand om sina hyacinther förvisso inte med mening utan av okunskap.
          Hyacinther ska förvaras svalt fram tills försäljning, så länge det är möjligt iaf.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon