CITAT (theseraphim @ 08-01-2011, 23:37)

Vill du få mig att skämmas över att man tycker kött smakar gott??? Sorry men glöm det, jag äter kött i alla dess former och det är inget jag skäms över. Sedan är det inte så att man ska dra alla djuruppfödare över en kam och tro att alla är grymma sadister. Om man resonerar på det sättet så kan jag ju även kalla min granntant för nazist för det finns människor som är nazister tex. Man kan bedriva köttuppfödning under goda förhållanden och avlivning behöver inte vara plågsam för den delen heller sedan är det väl så att tex tamgrisens enda syfte här på jorden är för att slaktas, kossans syfte är antingen att mjölkas eller bli nötkött osv. Sedan fyller de en funktion för att hålla ett "öppet landskap" så länge de är produktiva men till skillnad från hästar så har man sällan kossor som inte längre är effektiva som sällskapsdjur.
Detta kan låta grymt men samtidigt försöker jag inte heller på något sätt bortförklara eller förfina anledningen varför jag käkar kött. Jag försöker inte heller måla upp en vacker bild av den svenska bonden som kramar sina kossor varje morgon som LRF gärna gör för att romantisera bonden.
Till sist däremot tycker jag på det sättet de avlivas dessa grisar är grymt, sedan måste de förvisso avlivas för att förhindra smittspridning men det finns sätt att göra det på som är mer humant.
Varför skulle du skämmas över att tycka att kött smakar gott? De flesta som avstår från kött gör det inte på grund av smaken utan åt kött innan och tyckte att det var gott, precis som jag själv gör men det kan aldrig någonsin rättfärdiga det vi utsätter djuren för. Att tillfredställa mina smaklökar och att jag finner kött gott kan aldrig någonsin rättfärdiga att orsaka en annan levande kännande individ för lidande och frånta den dess frihet och slutligen dess liv.
Du får rationalisera bäst du vill, din konsumtion av kött leder onekligen till lidande och olycka och massvis av individers död.
Visst går det att föda upp djur under drägliga förhållanden och avliva dem på ett snabbt och smärtfritt sätt. Varför detta på något sätt är relevant i diskussionen kan jag inte begripa mig på. Inom industrin ser inte förhållandena ut så, småskalighet där man kan ta hänsyn till djuren på individnivå är i dag inte ekonomiskt gångbart. Marknaden gynnar storskalighet och rationalisering, någonting som ALLTID sker på djurens bekostnad. Det tror jag även att du kan hålla med om. För att gå tillbaka till de förhållanden som du klassar som optimala så ligger det ändå ett grundläggande etiskt problem som inte går att komma åt. Du berövar en individ på dess frihet och tar sedan hela dess värld ifrån den genom att döda den, hur det kan vara acceptabelt bara för att djuret inte lidit förstår jag inte.
Att du talar om "produktion" och använder ord som "Köttuppfödning" i stället för djuruppfödning visar ju ganska tydligt på våran bild av djuren. Vi har degraderat deras värde till något av en produktionsapparat inom industrin och ser dem som någonting som producerar en måltid. Sedan talar du om att anledningen till djurens existens och syfte i livet skulle vara att gynna människan? Var har du fått denna vanföreställning om? Varför skall de icke-mänskliga djuren exploateras av de mänskliga bara för att vi kan? Vi har makten men jag ser inte vad som ger oss rätten. Mig veterligen existerar inte köttkor, mjölkkor, värphöns eller dylikt utan bara olika djur som exploateras av människan för olika ändamål.
Ditt "öppna landskap"-argument skiter sig ganska snabbt då majoriteten av djuren lever inomhus större delen av sina liv inom industrin. Många får aldrig ens möjligheten att se solljus. Dessutom är ju inte djurhållning en förutsättning för öppna landskap. Sedan kan man ju undra i vari behovet ligger där egentligen.
Varför är det här avlivningssättet så hemskt jämfört med det som används inom industrin? Är inte det faktum att miljoner levande kännande individer dödas bara sådär ett problem för dig? Är det inte ett tecken på hur skev våran relation till djuren är och hur vi behandlar dem? Där kan vi dra historiska paralleller till nazismen som du tidigare nämnde.
Grundproblemet är våran syn på djuren och så länge vi objektifierar och nedvärderar dem som vi gör så kommer de att bli lidande! Svårare än så är det inte.