Hej igen!
Jo hydroponisk odling eller odling i vattenkultur är när man istället för jord använder ett neutralt odlingssubstrat (rockwool, lecakulor eller kokosfiber t.ex). Växtens rötter tillåts sedan växa fritt i en vatten/näringslösning. Precis som när man tar sticklingar från t.ex. pelargoner och sätter dem i ett glas med vatten. Växten har då optimal näringstillförsel 100% av tiden samt behöver inte slösa energi på att penetrera jord och leta plats för sina rötter. En stor del av de grönsaker vi köper i affären odlas på detta vis, t.ex. sallad, örter och paprika. Anledningen är att man får en mångdubbelt större skörd och tillväxt på endast en femtedel av ytan samt diverse andra fördelar.
Jag har som sagt helt fastnat för denna typ av odling då det ger så stor avkastning och det växer så fort. Jag kan se från dag till dag hur mkt det växt!
Åter till tråden: Ja det finns massa sajter där ute, men alla är på engelska. Det hade varit väldigt trevligt att kunna diskutera ämnet på svenska. Jag är övertygad om att det finns fler än jag som är intresserad av detta, och är man inte det så kommer man bli det när man ser hur mkt mer det växer!