CITAT (fuchsian @ 17-01-2011, 16:59)

Så är ju symtomen efteråt, känselbortfall osv, som du har läst på Anmas och min berättelse. Men orsaken till att nerverna börjar leva sitt eget helvete är en skada vid de kotor och då blir det kompressioner mot nervbanorna från skadan till kroppen. Sen finns ju hela ligament och muskelpaketet som blir berörda och i vissa fall är de som läks fel och trycker på nerven.
Därför är det svårt att säga exakt vad är vad, som du förstår????
Det finns ju rent anatomiskt så små utgångar mellan friska kotorna för en knippe nerver som i sin tur ombeskörjer sin del av kroppens funktioner.
Kläms dessa, så nog blir det svårt för dem att "göra sitt jobb" och sedan har ju nervtrådarna en förmåga att leta sig andra vägar ut, hur galet kan det bli ---- det vet man ju.
Det tar ungefär uppåt 1½ år att en totalt inklämt nerv lägger av --- dör, vilket hände med den nerven som har sin tjänst på min vä. arm och 2 fingrar. Har med tiden fått fler utväxta nerver dit.
Trots med tiden har dessa kompencerats sig och jag är nästan normal, utom att jag känner inte ex. en fjäder som dras över det området, så jag är glad för det, men jag bär inget tungt på den sidan --- börjar värka fr, nacken och armen somnar. Detta är hemskt för den som lider och har ständig värk .......
......Fuchsian....
Men det där är inte whiplashskada som du beskriver. Whiplashskada sitter inte i ryggmärgernas nerver. Där kan man ha problem av diskbråck och annat sånt.
En whiplashskada uppstår för att nerver utanför ryggmärgen tänjs ut över sin förmåga och sedan inte kan komma tillbaka i normalläget utan förblir lite uttänjda. Andra vävnader kan också töjas ut vid skadetillfället och orsakar värk.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-01-2011, 17:14)

Anma tänker du då på operationer i Lund? Samma som han i Amerika utförde? Om jag vore du, så skulle jag vänta lite vilka framgå¨ng dom har där.
Jag har bl.an. whiplash sedan många år sedan. Oxh 1993 drabbades också min sambo av en s¨vår whiplashskada. Vi fölher allt om det men ingen än så länge kunde bota många med dessa besvär.
Vi var för några år sedan nära att åka till Tyskland/nära Stuttgart där en läkare opererade whiplash. Även svenkar åkte dit.
Jag ringde först röntgeninstitutet i München som skulle kunna göra röbtgenbilder så man kunde se något och sedan ringde jag läkaren där. Vi var beredda att åka innan, men inte efter detta samtal.
Nu har denna läkare åkt till Iran igen och lockar där patienter. Fortfarande åker svenskar dit.
Nej fuchsia en wiplashskada känner du inte i svanskotan.....
Anma avvaktar, det är mitt råd
Elisabeth
Den där tyska montamez eller vad han hette, hans metoder tror jag inte på, aldrig trott. Åke Nyströms metod tror jag mer på. Han opererar fortfarande i USA. Jag ska ta reda på mer. Men jag vill ju bli friskare och det är ett fåtal av Åkes patienter som blivit sämre, de flesta har blivit allt från något bättre till jättebra.
Redigerat av Anma: 17-01-2011, 19:39