Nu är jag tillbaka och har tid att skriva

Jag har en nära vän som drabbades av en whiplashskada vid en bilolycka. Hon var i 25-årsåldern och som man kanske förstår var det ett fruktansvärt besked att få. Hon fick iofs hjälp vid en "smärtklinik" men hon hade svårt att ta till sig budskapet att "Vänj er, ni kommer aldrig bli bättre" när man är under 30 har hela livet framför sig.
Efter att ha gått med skadan under ett antal år upptäckte hon naturligvis detta "behandlingsalternativ", och bestämde sig för att det var värt att prova. Hon var i kontakt med flera som opererats tidigare och alla hade blivit bättre, däremot var det självklart individuellt HUR mycket bättre..... Hon var över i Omaha och opererades där för ett antal år sedan (osäker på hur många, 4 el 5 kanske?), precis när man började fundera på om man skulle "ta hit" metoden.
Själva operationen var det värsta hon varit med om, eftersom hon väcktes mitt i den för att kunna berätta om hon hade ont, om smärtan förvunnit osv. Tydligen är det så att man tar bort neural ärrvävnad, och alla som har whiplash är inte lämpade, man måste ha tydliga triggerpunkter, och det är dessa han tar bort och det är för att kunna berätta om han tagit bort tillräckligt som man ska vara vaken. Operationen för övrigt gick bra och hon återhämtade sig ganska snabbt. Visst tar det en tid eftersom det är en operation, men ändå.
Angående hur bra det blev så hade Åke ganska rätt när han sade att hon skulle bli bättre men inte bra. Hon hoppades nog själv på att bli helt bra och få sitt liv tillbaka, men så blev det inte. Eftersom hon både har tydliga triggerpunkter (hade) och mer ospecifik värk gick det bara att göra något åt triggerpunkterna, den andra värken får hon leva med. Däremot sade hon själv att hon efter operationen kunde sova 1-2 h längre varje natt utan att vakna av smärta, hon kunde halvera intaget av smärtstillande medicin och hon fick lättare att röra sig och leva ett normalare liv. Helt normal kommer hon aldrig kunna leva men operationen har gett henne mer livskvalitet.
Mitt råd är att kontakta läkarna här i Lund, be att få en remiss av din vanliga läkare och besök dem för att diskutera ditt fall. Det betyder inte att man skriver på för en operation, det kan ju rent av vara så att de avråder dig! Men om du INTE kollar lite närmare på det kommer du nog alltid gå och fundera på om det kunde vara något för dig
Redigerat av KRT: 17-01-2011, 23:15