CITAT (Cilla @ 18-01-2011, 17:13)

Alla du nämner har något som påminner om olivträd. Om man också beaktar stammens struktur och hur de brukar växa och behandlas i olivodlingar i södra Europa så kan man också tänka sig att lägga till hamlad pil eller sälg, eller till och med en vindruvsranka som man beskär hårt och som får det lite knotiga, pfta lätt lutande växtsättet med en stam och ungskott från det, samt ätliga bär.
Slår mig att du skulle kunna ha oliv också. Om du är beredd att flytta in det när temperaturerna understiger 5 grader. Ett ställe med snyggt kantad jordgrop där du ställer ned krukan på våren och tar upp på hösten.
I höstas såg jag exemplar i handeln soom var lite drygt 2 meter höga och stamtjocklekar grövre än en hand kan greppa som kostade 500 kr.
Jo dom har ju nåt som liknar oliv, frågan är ju vilken som är mest lik.
stammens struktur har jag inte funderat så mycket på. det borde man ju ockås göra.
för jag vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt. en hamlad/eller alt hårt beskärd silverpil hade man ju kunnat skapa nåt vackert. men så är det ju blommorna på salixs som tar emot lite. och jag är lite rädd för storleken på en odlingslott. Apotekarnsträdgård köpte ju en pil som skulle likna oliv.
har du några tips eller länksidor där man kan kolla olika beskärnings typer ?
jag har ju riktiga oliver i krukor, som trivs bra och den ena är faktiskt i fullblom just nu i fönstret. men är rädd att folk skulle sno den kanske och blir kanske tung att bära en rejäl oliv fram och tillbaka från lotten. att plantera nåt som kan stå där utan extra skötsel och bli gammal och utvecklas är nog nåt som det får bli.