Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Detta skall du INTE göra!, Vad ångrar du, och vad vill du varna för.
          Joco
          Inlägg 17-01-2011, 10:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 37 744

Hej,

För några dagar sedan la jag in min allra första kommentar här på detta forum. Oj vilken fantastisk respons jag fick! Tips och råd rasade in och jag har noterat många av dem, och de skall jag absolut ta med mig. Tack till alla er!

Köpte mig en kolonistuga, 15 år gammalt, i september och har ännu inte fått uppleva vår och sommar. Mycket vill jag göra (och det får lov att ta tid) och som nybörjare är det mycket att lära. Det kommer att bli lite olika rabatter som kommer att gå i olika färgskalor.

INTE för mycket mixade färger som blandas ihop i en röra. Gärna någon ö av fina höga grässorter och kanske även som ligger bakom en blommande rabatt.

Tomten har stor potential. Cirka 350 kvm, en större rhododendron, Ölandstok runt två väggar av huset, som SKALL bort. Sedan lugister häck runt om tomten och resten bara gräsmatta.

MIN FRÅGA till er kunniga:

Vad vill du varna mig för att INTE göra.
          Vad har du gjort/gjorde du som du ångrade och sedan fick göra om eller helt enkelt leva med.
          Vad är det VIKTIGASTE att tänka på när man nu börjar från början.

OBS!! Alla tips om att förså mm. och plantera ut, är INTE aktuellt i år, tack.
          Bara ”basic” - tänk min första säsong.

Nedan citerar jag några personer med bra tips:

Det som kan verka tidsödande i år är hur besparande som helst nästa. Köp lite, så lite och läs på.
          ”Gåsis”

Jorden är A och O, fuskar du här ångrar du dig senare.
          ”Smuleborg”

Det är dessutom bra att göra något ordentligt från grunden (om det ska vara ett permanent inslag i trädgården) för annars riskerar man att få göra om det.
          ”LinaLj”

Hälsningar

Joco i Göteborg

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Orkidétjuven
          Inlägg 18-01-2011, 22:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag kopierade texten från ett annat inlägg jag gjort, med liknande fråga.
          Visst såg jag att det var en kolonistuga. Dessutom hade ju tomten stor potential. Den var ju ganska stor. Man får lätt plats med allt det där. JA utom veden kanske, man kanske inte brukar elda i en kolonistuga.

Har själv kolonistuga i familjen. Aldrig ngn som påpekat ngt om att vi "missköter" den. Snarare tvärtom, en hel del beröm hur vi kan få en så härlig naturlig trädgård, men har man inte kunskapen att "missköta" den snyggt. ja d¨kanske man inte blir långvarig.

Jag är otroligt petimeter, så mig ska du akta dig för crazy.gif rtfm.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 05:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon