Väntar på Slas senaste "Sov du, så diskar jag". Älskar hans böcker. Hög mysfaktor och tänkvärt. Sen ligger det några deckare och reseskildringar på hög. Och skulle allting ta slut kan man gärna ägna sig åt Botanica. Men den är väl tung som sänglitteratur. Man riskerar brutet näsben om man somnar...
Just nu läser jag Asyl av Liza Marklund, som "alla andra". Inte samma intensitet som i "Gömda", men hyfsat intressant. Dessförinnan läste jag en tunn liten sak som etsade sig fast, "Högläsaren" av Bernhard Schlink. Handlar om Tyskland på sextiotalet. Och om ett förhållande mellan en mycket ung man och en lite äldre kvinna. Riktigt bra! Och innan dess en riktigt spännande thriller från vår datoriserade värld "Berätta inte för någon" av Harlan Coban (tror jag han hette! har gett bort boken).
Annars är det kul att försöka hålla koll på nya svenska författare. Men årets största läsupplevelse var nog en saga av Paulo Coelho "Alkemisten". Läs den! Läs gärna hans tidigare bok "Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät". Han är en vidunderligt stor berättare!