CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-01-2011, 13:47)

Idag hittade vi ett slaget rådjur ca 50-60meter från vår ytterdörr.
Vägen var mycket blodig och ca 5m på sidan om låg rådjuret.
Det har blivit ätet framtill, hela bröstet och "mellangärdet" är borta.
Är det typiskt för nåt rovdjur....?
Vi har både lodjur och varg häromkring.
Vi kan inte se ett enda spår eftersom skaren är hård som porslin för tillfället.
Ja det att avgjöra vad som har slagit djuret fast då behöver man nästan vara på plats....vad som är ätit av djuret säger sällan så mycket då man inte kan garantera att inte exempelvis Räv har varit framme efteråt.Personligen så tror jag Lo eller Räv....Hundar brukar sällan äta så mycket och om Vargen är framme är det sällan man ser mycket mer än nån klöv kvar...Vargen har ej hellre några som helst problem att bära iväg ett rådjur nån kilometer om det skulle känna sig tryggare där....Uteslut inte Räv...dom kan nu på skaren vara betydligt hårdare än vad folk tror...så det måste inte vara någon av "dom stora"...Förövrigt så har normalt ett Rådjur ingen större chans mot en Varg när den först har bestämt sig för att ta det...Lo'n avbryter betydligt flera försök på att skaffa sig lite Proteiner än exempelvs Vargen....om du är riktigt nyfiken så skicka med några bilder...gärna närbilder så kanske jag kan bilda mig en lite bättre uppfattning.....Föresten..hur hård är skaren?