CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2011, 09:15)

Varför överhuvudtaget använda ett så nervärderande ord som bladvändare eller pappersvändare???
Även administratörer är utbildade! Det är inte så enkelt som det var förr att man kunde få arbete på ett kontor utan någon utbildning eller erfarenhet.
Förövrigt så finns det ju många som har utbildat sig och sitter med studielån men som inte fått jobb inom det området, men istället för att gå arbetslös valt att ta det jobb de kunnat få. Men inte slipper de betala av på studielånet inte!! Och inte kompenseras de med högre lön heller.
Men självklart tycker jag att det ska löna sig att utbilda sig till tex lärare eller sjuksköterska!
Men jag vänder mej emot att så många nervärderar andra yrkesgrupper så fort det blir diskussioner om detta ämne!!! Även montörer (gummilistpåsättare heter det definitivt inte), lokalvårdare, parkarbetare mm är viktiga och behövs!
Även om de inte behöver läsa en högskoleutbildning för att klara sitt jobb, så är det inte arbeten "som en apa eller vilken idiot som helst kan utföra"!!!!
Jag störde mig också på den föraktfulla tonen, det finns väl massor med yrken som är minst lika kvalificerade som just lärare och sjuksköterskor. Visst har dessa grupper ganska låga löner, vilket jag tror beror på att man i stort sett aldrig tillämpat individuella löner inom den offentliga sektorn, en urkass lärare eller syrra har fått samma lön som de som gör fantastiska jobb. Jag tror dock att detta håller på att förändras med framväxten av privata alternativ inom både vård och skola som ju faktiskt ger fler arbetsgivare att välja på, samt att man inom den privata sektorn sätter lön efter prestation. Det kommer helt enkelt löna sig att vara "duktig" även för lärare och vårdpersonal.
Slutligen att påstå att till och med apor skulle klara kvalificerat verkstadsarbete är så dumt att det bryr jag mig inte om att kommentera.
Gita