CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 22:50)

Du lever i en fantasivärld Huggorm, klart det kostar en himla massa att utbilda sig och de läromedel du hävdar går att skaffa begagnade på Blocket eller låna på biblioteket existerar inte i den grad du vill göra gällande. Under den tid en person lägger ner på sin utbildning hinner en annan som börjar arbeta direkt efter skolan jobba ihop tillräckligt mycket pengar så den "välutbildade" aldrig hinner ikapp. Min bror som är lärare på högstadiet med massor av studielån tjänar fortfarande mindre än jag som "bara" har fyraårigt gymnasium men hamnade som tekniker inom industrin För att inte tala om dem som sökt sig till vårdsektorn som sköterskor eller biträden, de är verkligen arbetslivets "förlorare", studieskulder och ett hårt och krävande arbete men vi skall vara tacksamma för att de finns för vilka skulle annars ta hand om oss.
Skrev inte Huggorm att själva utbildnngen är gratis dvs att skolorna tar inte betalt och det stämmer ju men däremot kostar det runtomkring.
Men vad som förvånar mig är dessa yrken som kräver högre studier men som har dåliga löner och där det varit samma i alla tider. Om man nu väljer en sådan utbildning och därefter klagar över på att lönen är kass...Det visste de ju redan innan de sökte för så blåögda kan väl ändå ingen vara? Givetvis har man rätt att klaga på sin lön men om man nu frivilligt söker sig till yrken med dålig lön och sedan klaga på det är ju ungefär som att söka som brandman och sedan klaga på rökiga arbetsförhållanden???? Självklart finns det de yrken som ska ha högre lön men däremot så kan jag tycka att högskola inte behöver innebära högre lön än alla andra utan i så fall inom det yrke man utbildar sig inom men med hänsyn till arbetserfarenhet som kan vara minst lika viktigt som officiell utbildning.
Ett exempel är dagens alla trädgårdsutbildningar som poppat upp och en del av dem är så dåligt lärda att man kan börja undra vad som sker i klassrummen.