Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894
På 80-talet delade jag bara upp tvätten i 40 och 60 grader och det funkade bra. Numera står det ju tvättas separat och eller tvättas med liknande färger i nästan varenda plagg.
Det har gjort mig osäker eftersom jag inte vill förstöra något. Det blir så många uppdelningar så en del får ligga jättelänge innan jag fått ihop tillräckligt för en tvätt i den färgen.
Vilka fraktioner brukar ni dela upp tvätten i? Har det funkat så att inget har blivit förstört?
Det finns ju lappar man kan lägga i som suger upp färg som hamnat i vattnet men jag vet inte hur säkert det är.
Det konstiga är också att det kan stå på en rutig skjorta att den skall tvättas med liknande färger eller t o m separat samtidigt som det är både röda och vita rutor på den. Då borde den ju kunna fälla på sig själv och tvättar man en röd och vitrutig skjorta tillsammans med andra röda saker så kan det kanske fälla från de andra plaggen på de vita rutorna.
Tacksam för all information jag kan få i detta ämne och framförallt vilka olika högar ni brukar sortera i.
Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311
Min bror köpte en skjorta av indisk bomull en gång och den slutade aldrig att krympa och jag har samma problem med flanellskjortor som har samma tendenser, blir oifta för korta och trånga i ärmarna.