CITAT (Malin_MeL @ 24-01-2011, 13:08)

kurslitteratur är dyrt, jag hade en gång en kurs på en fjärdedels termin där böckerna gick på 3000 kr! jag tror vi löste det genom att köpa några gemensamt
men detta ändrar ju inte det faktum att i sverige har vi gratis utbildning, utomlands måste man betala terminsavgift och csn finns inte på samma sätt, där förlitar man sig på att föräldrarna ska spara ihop till sina barns utbildning.
så här i sverige kan man väl säga att att alla har råd att studera, alla får csnlån
Det var som en stor svensk finansman svarade på frågan från en amerikansk journalist om varför han inte flyttade till staterna med sin familj och skippade de hemska skatterna i Sverige?
"Jag har inte råd helt enkelt! Eller rättare sagt så är jag ekonom i grunden och visst får jag betala mycket skatt i Sverige men å andra sidan så skulle bara mina barns studier i USA kosta en förmögenhet i terminsavgifter, alla i familjen skulle behöva ha dyra försäkringar för att få den bassjukvård som är gratis i Sverige, sedan en till för att få tandvården osv. Så hur jag än vrider och vänder på det tjänar jag fortfarande att bo i Sverige och betala skatt."