CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 10:03)

Om man får välja sjukförsäkring själv eller ta den obligatoriska som svenska staten har dolt bakom skatter har nog mindre betydelse. Men om man värderar trygghet så mycket högre än frihet så kan man se till att man hamnar i fängelse, för där skulle man nog trivas då
Jag begriper inte det där synsättet moderater har. Hur kan en skattefinansierad sjukförsäkring inskränka på din frihet? Du har ju fortfarande möjligheten att välja privata alternativ, och betala för det, precis som de i bland annat USA får göra. Svensk sjukvård är inte obligatorisk, du kan välja att avstå!
Skillnaden är att även den som inte har råd att välja har rätt till sjukvård.
Är man fri när man inte har råd med sjukvård?
Alla kan inte tjäna så att de har råd med privata alternativ, eller ens med sjukförsäkring som är privat. Som jag förstått tjänar du, Huggorm inte ens i närheten av vad ett sådant skulle kosta. Du dör alltså hellre än får vård som är berättigad till alla? För att du på något obegripligt sätt tycker att skattefinansierad vård inskränker på din frihet?
Jag fattar inte hur ni kan vilja att en fattig i Sverige ska behöva nita sina sår med häftmaskin för att de inte har råd med sjukvård.
För att du själv ska få en hundring eller två mer i veckan att spendera på oväsentligheter. Och du Huggorma, du är ju samtidigt emot konsumtionssamhället, som du hyllar den moderata ideologin. Jag fattar verkligen inte hur du får ihop det i ditt huvud?
Men det är jag det.
Ni som anser att skattefinansierad vård inskränker på din frihet, förklara för mig hur, för jag förstår inte!
Huggorm, du tycker ju det, så var så god. Du kanske kan övertyga mig till och med? Vem vet?