Hej!
I dag har jag sått blå bergvallmo. Lite tidigt kanske, men enligt påsen så kan man så redan i januari.
Jag har läst på - allt jag hittat här på Odla.nu och andra ställen jag kommit till via Google. Frågar i alla fall - någon som brukar lyckas med blå bergvallmo och har ytterligare något tips att komma med? Jag vill så gärna lyckas. Älskar blå bergvallmo, men av de cirka 100 frön jag sådde förra året så fick jag endast en ordentlig planta. Hoppas på lite bättre utfall i år. Har en påse kvar att så och den tänker jag vänta lite med.
Samtliga ”krukor” är bottnade med lika delar silad rhododendronjord och såjord som blandats ut med perlit och vermikulit. Högst upp har jag samma blandning fast utan rhododendronjorden. Ett frö ligger i varje kruka – utom i papperskrukorna där två fröer har fått samsas i varje. Pluggboxen och plastkrukorna står i odlingstunneln i boden. Papperskrukorna har fått en bottenlös ram för att stå stadigt och så har jag skyfflat över en rejält hög med snö.
Jag har sått i en pluggbox, femton plastkrukor som jag brukar använda till första omskolning och nio papperskrukor.
Sådden av blå bergvallmoSolsken
//Linda
Redigerat av Lilla hjärtat: 26-01-2011, 14:34