CITAT (Samsara @ 28-01-2011, 12:49)

Min pojkvän ringde och berättade att det kommunala bostadsbolaget i Staffanstorp där vi står i kö hos ska sälja ut alla sina hyresrätter eller bara ha ett fåtal kvar (antagligen blir det äldreboendena). Antingen går dem till andra fastighetsbolag eller så blir dem bostadsrätter, hur ska vi som är i tjugoårs åldern kunna flytta hemifrån? Vi har redan stått i kö i fem år, Staffanstorpshus är dem enda som har "billig" hyra annars får du hosta upp 2000 kr mer i månaden om du ska ha bo hos en privat fastighetsvärd. Jag undrar hur dem har tänkt ut detta och speciellt när allt fler fastighetsbolag gör om sina fastigheter till bostadsrätter.
Utförsäljning av hyresrätterJag har för mig att en kommun måste ha lägenheter så alla kan få en bostad, eller jag har fel?
En kommun behöver inte ha lägenheter för alla och de är oftast bara delägare i fristående bostadsbolag, här heter det Uddevallahem tex. Ett av de stora problemen har också varit att när mycket av detta byggdes på 60-70 talet så ägde gärna kommunerna så mycket de bara kunde men trettio-fyrtio år senare när man måste börja Radonsanera, göra stambyten, byta fönster för att klara energimål osv osv som innebär extrema investeringar i gamla enkla bostäder så är det inte lika kul längre speciellt då hyrorna inte kan betala för renoveringarna. Fram tills dess så har det ju alltid funnits vinst i det hela om inte annat så har de ju betalt sig själva.
Och de kommunala bolag som vill behålla och renovera vill höja hyrorna beroende på de ökade kostnaderna blir grillade i media och hyresgästföreningen går i taket och vägrar ta höjningarna som garanterar fortsatt kommunalt ägande.
Så i slutändan är det inte så konstigt att mer och mer väljer att göra om till bostadsrätter för ärligt talat så hade jag gjort det samma om jag varit husägare.