CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 15:55)

Att bygga billigt är ju tyvärr något som tillhör gårdagen, att bygga ett hus med 20 lägenheter även med enkelt standard är svindyrt i dagsläget och då blir hyrorna därefter...tyvärr
Undrar vad som hände med IKEA´s lägenhetsprojekt?
IKEA byggde hem i Kävlinge nu för ett tag sen och sålde ut dem för 500.000 kr och uppåt, men då hade varken killen eller jag fast jobb så då kunde vi inte ta lån och köpa. Men sen har det varit tyst om deras lägenhetsprojekt.
Jag ringde min kompis som bor på det område där vi söker lägenhet, dem hade inte fått reda på något men dem har redan försökt göra om det till bostadsrätter men det blev inte av då. Deras hyror ligger på 4.500 kr för en tvåa på 64 kvadratmeter, billigt jämfört med dem nya lägenheterna här som kostar 5,500 och uppåt. Vilket vi egentligen har råd med men eftersom bara en av oss har fast jobb så blir det mycket ändå.
Billiga lägenheter går inte att bygga, dem byggde lägenheter ovanför polisstationen för att ungdomarna skulle få ett "eget" hus där bara ungdomar kunde bo. Men vilka ungdomar klarar av en hyra på över 6000 kr för en tvåa? I Staffanstorp så råder det inte brist på boende för äldre för sen år 2005 så har dem byggt ett fyrtiotal lägenheter som är 55+ boende jämfört med dem tjugo ungdomslägenheter som har byggde år 2007.