Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> perlit eller vermiculit till perennsådd?
          broccoli
          Inlägg 28-01-2011, 18:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 9 140

Nu behöver jag nog lite goda råd.. jag har sått en del perennfrön inomhus idag som jag tänkte slänga ut under snön imorgon. Grejen är nu den att jag har perlite och undrar om man kan strö ett lager av det över sådderna? Eller ska det va vermiculit? Har varken smågrus eller sand att använda men om man eventuellt kan använda lecakross skulle det oxå va möjligt. Vad är egentligen skillnaden på alternativen?

Jag hoppas så på att få många nya spännande perenna plantor till våren och skulle va glad för lite hjälp blomma.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fuchsian
          Inlägg 31-01-2011, 11:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Jag har en undring, har strött perlit på mina sådder, akleja och viol.
          Sen undrar jag om det räckte med att täcka fröerna med det? Nu är de ute och "fryser". Hur länge?

När/om det bli en fråga sedan att plantera dessa till större krukor, använder ni också perlit att blanda med blomjorden?
          Jag har gjort så här: lecakulor i botten och sandblandat manuellt med blomjord.

För mörksådd --- går det att använda sand och såjord - blandning, eller ska man ha den andra sorten som är för dessa fröer? Är det bättre att skaffa vermiculit? -- confused.gif ---Jag vet att smaken är delad och man hittar sitt sätt med övningar och råd, det vet jag ......

Har samlat ihop massa toarullar/hushållsrullar och tänkte så luktärter och andra som växer på höjden.
          Hur förbereder jag detta? Bor i zon 3-4, när är det dags att så dessa?
          Sand i botten av fatet med kanter, men hur går det då med den jorden som finns i rullarna? Rinner ut?
          Kan man använda bevattningsmatta till detta senare på våren när rötterna kommit ordentligt ner?... help.gif ..
          ...Fuchsian ..... (Obs. har börjat äntligen få ner mina bilder) ......... bravo.gif

Redigerat av fuchsian: 31-01-2011, 11:27

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon