CITAT (MrNorth @ 02-09-2004, 10:29)
Vad görs åt de som är arbetslösa i Sverige? Hjälper man dem genom bidrag? Svaret är ett rungande NEJ... Eftersom levnadsstandarden är väldigt hög i sverige oavsett om du är arbetslös, sjukpensionär eller vanlig knegare så över antalet folk som inte vill jobba. Dock ska inte sjukpensionärer eller folk som *vill* jobba känna sig träffade här.
Det finns det utmärkt ordspråk som i allra högsta grad passar på dagens socialdemokrati (de gjorde ett UTMÄRKT jobb på 30-40talet) och dagens bidragssverige och det är "bit inte den hand som föder dig"... får man hyfsat bra med bidrag jämfört med om man exempelvis skulle fått jobb som städare eller nåt annat "låglönejobb" så väljer fler och fler att ta bidraget... så är det, det är bara att inse faktum och vara realist. Om man istället hade satsat på att erbjuda flera arbetslösa jobb i kommunerna (eller gett stöd till privata företag) och fått dem att inse att det inte går att leva på A-kassa eller socialbidrag så hade betydligt fler gett sig ut och jobbat. Även om du bara får 14000 som gatsopare eller nåt gör du ju ändå rätt för dig genom att betala skatt. Men då måste det kännas VÄLDIGT obekvämt att tänka tillbaka på livet som arbetslös... så obekvämt att man inte VILL tillbaka. Och för att folk inte ska vilja tillbaks så måste bidragen sänkas. Det är enda sättet att få bukt med bidragssverige. Alla som kan jobba ska jobba.. det måste man utgå från. kan du inte gå, kan du utföra stillasittande jobb, orkar du inte tunga ansträngande jobb finns lugna kontorsjobb... idag finns det så fina hjälpmedel för att kunna sitta och jobba med datorn att axelvärk o musarm är ett minne blott.
Jag pratar av egen erfarenhet för jag känner flera som resonerar att "varför ska jag jobba, jag har det så bra med bidrag och det finns ändå inga jobb till mig"...
Anser du alltså att dagens massarbetslöshet beror på "folk som inte vill jobba"?
Tror du att det bara är att tacka nej om arbetsförmedlingen mot all förmodan skulle anvisa en ett riktigt jobb?