CITAT (ingrid fuxwall @ 31-01-2011, 21:11)

Tveksamt om det går att använda torkade rabarber i paj, tänkte snarare att använda dem till kräm eller något sådant.
Inte får en hårfön gå så länge - den går inte så länge ; ))
Tråkigt om det inte går... men jag måste prova med rabarbern

som peztis säger det kanske går om man blöter upp dom först

Men hur länge går din hårtork då?
CITAT (niggle @ 31-01-2011, 21:49)

Jag blev väldigt inspirerad i somras när vi fjällvandrade i Norge. Där träffade vi ett annat svenskt par som var riktiga "vandrarproffs". Det innebär bl.a. att man inte går och köper svindyr frystorkad mat, utan ordnar sådant själv.
Eftersom jag älskar äpplen i alla former och hade ett visst överskott i somras, bestämde jag mig för att prova min vandrarkompis teknik.
Det är inte konstigare än att man sätter ugnen (vanlig svensson-ugn) på 50 grader. Skiva äpplen fint och bre ut på ett bakplåtspapper på en plåt. Sedan får det stå i ca 24 timmar. Sätt en grytlapp i luckan så det luftar lite grand. Mina äppelskivor har legat i en burk sedan i september och de är fortfarande helt ok. Jag tror att de håller i evigheter. Man kan äta dem som de är (som fruktchips), klippa ner dem i myslin eller koka kräm på dem.
Tillsätter man vatten sväller de upp till ursprungsstorlek.
Han (vandrarmannen) gjorde likadant med köttfärs. Steker den i lite fett och låter den få samma torkning i ugnen. Sedan är det bara att tillsätta vatten, eller tomatkross när man vill tillaga.
Jag gick i gång på detta och ska skatta mitt päronträd och göra likadant nästa säsong.
All smak och arom är verkligen bevarad.
Tänk på att om du köper torkad frukt, så är den ofta full med konserveringsmedel.
Just äpplen är vi ju ofta dränkta med i vårt land.
Rekommenderas!!
Hälsningar,
niggle
Tack för tipset

Jag satte in en termometer i min ugn och hitta ett läge runt 50 grader, ska köpa lite äpplen i morgon och prova
Det finuliga med varmluft är nog att man kan ha flera plåtar inne samtidigt, det blir ju inte så ekonomiskt om man ska köra 24 timmar på en plåt

CITAT (Peztis @ 31-01-2011, 22:05)

kantareller - sorry!

du är förlåten

Apelsiner... går det att äta sen? jag vet ju hur tilltalande en gammal apelsinklyfta är dagen efter

(då man lämnat framme)