Jag funderar också över varför hunden skulle bli rädd?
Om jag skulle ha en valp, som ev skulle bli rädd och springa iväg för något som inte alls är farligt, så skulle jag tillrättavisa den och säga "NEJ"!
"Bra", "Nej" samt inkallning, vore det första jag skulle lära den. Det tar ca 2 dagar. Kanske 5 timmar om den är lyhörd. Jag skulle inte ömka och säga med tröst i rösten:"nämen det dääär är inget farligt"... (*tuttinutt*), utan bestämt och vänligt korrigera felbeteendet. Samt naturligtvis, i nästa sekund, avleda och vara rolig...
Om jag skulle välja en valp i flocken så skulle jag välja den som ligger kvar när alla andra har stigit upp. Eller den som först, efter lekstunden, går och lägger sig för att sova. Kan valpen sova när alla andra busar omkring så har den oftast bra psyke/mentalitet. DÅ kan den slappna av och vara trygg i att inget "farligt" ska hända... Det är i alla fall min erfarenhet, även om den inte är så stor... Det är dessutom alltid lättare att "jobba upp" en hund om den är lite loj, än att "dämpa" den om den är lite het.
Du ska INTE tro att du skrämmer din din hund. Då kan hunden uppfatta dig som "svag flockledare", vilket gör att hunden kanske kommer att försöka att "ta över" kommandot.
Alltså när den blir äldre...
|