CITAT (malcolm @ 03-02-2011, 10:36)

Jag är minst sagt orolig för ekonomin just nu, har försökt bli återförsäkrad hos f-kassan efter att ha haft aktivitetsstöd sedan den 2:a juni 2010 men igår fick jag ett brev där det såg mörkt ut vad det gäller ev. ersättning. Samtidigt fick jag veta att sonens aktivitetsstöd har ändrats så han kommer bara att få 136 kr/dag (2856 kr/mån (21 dgr)) istället för de ca. 7500 kr han haft tidigare. Han lider av ett autistiskt syndrom och är klassad som handikappad och arbetsoförmögen, fattar inte hur vi skall klara oss framöver eftersom det varit kärvt sedan i somras men nu kommer det att bli helt omöjligt. Socialbidrag lär jag inte få heller eftersom jag har radhus och en gammal bil (-95) och man får inte äga någonting för att få hjälp.
Detta är ngt som är riktigt sjukt i samhället att man inte får hjälp för att man äger prylar.
Lägenhet (hemmet) och bil är ju ofta räddningsplankan för att kunna leva drägligt. Oerhörd psykisk påfrestning att kanske behöva sälja en bil för spottstyver och dessutom flytta i kaoset från den egna borgen. Hoppas verkligen och tror att du (och även Anma) kan få hjälp på ngt sätt så att bördan blir mindre.
Själv hamnade jag i en riktigt dålig situation för några år sedan (betalade 70% av inkomsten i hyra (5000kr)) men fick ingen hjälp för att jag inte var student, inte hade barn, inte för gammal, inte sjukskriven pga arbetsoförmåga, inte var för ung... Då kände man sig inte så värd...
Redigerat av xlxl67: 03-02-2011, 14:19