växthusövervintring finns där både för och nackdelar, likadant finns det för och nackdelar med att ha dom på friland.
fördelar för växthus plantering är - vindskyddat, längre sommar, tidigare vår. torr för växter som vill ha torr vinter.
nackdelar - ingen isolerande snön, växter kan torka ut lätt när vår solen skiner, varma dagar följt av kalla nätter.
har du plantor så testa bägge delarna. på friland har du ju risken att den kan frysa ihjäl om det blir väldigt kallt i växthus kan man ju avgränsa en mindre yta och ev värma upp om vintern skulle bli ovanligt kall. och blir det varma vårdagar så får man lufta växthuset och skugga mot solen och hålla koll så växterna inte torkar ihjäl.
hur som så kan du skydda dom på samma sätt var dom än står. gammalt fönster funkar nog inte så bra på större, om man nu inte bygger in dom. men för mina små frösådder som inte är så stora så funkade det med ett fönster över (verkar funka).
är det frösådda fikon så ger dom inte frukt här då dom behöver fikonstekel för att få frukt, här har jag skrivit mer om det;
http://swefig.webs.com/pollinering.htmär det ett köpt fikon som ger frukt utan stekel så kan det vara lite så med fruktsättningen. men är det varma somrar och vintern varit snäll så klart kan det bli fikon. mitt fikon i trädgården har små ''blomknoppar'' som har klarat vintern dessa kommer utvecklas till fikon under sommaren.