Det skall gå att ympa i ett 20 år gammalt päronträd, utan problem. Försök ympa så högt uppe i trädet som möjligt, då man har bästa tillväxförhållanden för ymparna där.
Ympa päron/äpple är enkelt, har du inte tummen mitt i handen så klarar du det. Sätt gärna ett par tre ympar för säkerthets skull.
Risker, yes, tyvärr. Största risken är att ympen är inte 100% frisk och kan föra in sjukdomar i ditt fina träd. Därför måste du försäkra dig att ympen blir helt frisk. Vet inte hur man gör det som privatperson. Själv har jag köpt äppel- och päronympar från Apelkonsult.se, Sveriges Pomologiska förening, Ebe Plant och Julita och jag tror än så länge att de varit friska. Sen finns det Elitplantstation som säljer certifierad ympmaterial, men jag vet inte om de säljer till privatpersoner.
Det är minst två månader kvar till ymptiderna så du hinner säkert leta ut friska päronympar som pollinerar EH trädet, och kanske får jättegoda päron på köpet.
Vet ej hur många år det tar för en päronymp att börja blomma.
Och du, ympa är sk-tkul !!! Att se sina egenhändiga ympar växa, blomma och sedan ge frukt känns helt fantastiskt, tycker jag !!!
|