Hej Krickolina!
En snabbkurs i hibiskusskötsel torde vara som sådan att beskärning ska man ägna sig åt i februari- mars eller i augusti (har provat det med en planta, fast jag föredrar vårbeskärning). När man beskär ska man se efter så att det finns ögon, gärna tre, kvar på kvisten man klipper. Ögon är där det suttit blad/blommor förut. Hibiskusar blommar på årsskotten. Klipp med en vass sax eller ännu hellre än sekatör precis ovanför ett öga. Bra är om man etablear huvudgrenar, lämpligt är 3-4 styckern, men det kan man avgöra själv. Efter att jag beskurit min planta brukar den få "vila" dvs ingen näring förrän ett par veckor senare. Omplantering bör ske när krukan är full med rötter. Lyft av innerkrukan lite försiktigt och kontrollera. Plantera om i ny, lite större kruka. Sedan är det alltid bra att lägga på lite ny jord då och då.
Mina 8 hibiskusar har jag i öster- och västerfönster. De trivs utmärkt där. Vad är det för ohyra du fått på din hibiskus? Om man får t.ex. spinn på sin planta kan det bero på att lägenhetsluften är för torr. Är det spinn så duscha med en krafig stråle på plantan, även undersidan av bladen. Jag har satt små skålar med vatten vid varje hibiskus för att öka lite på luftfuktigheten i min lägenhet.
Jag skulle rekommendera dig att ha din hibiskus i ett soligare fönster, om du kan hitta något som den trivs i, än det nordostliga. Hibiskusar är soldyrkare och värmeälskare.
Det som jag har beskrivit ovan är hur jag sköter mina hibiskusar. Det funkar för mina plantor.
Lycka till med din hibiskus, Krickolina!
mvh Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|