CITAT (MrNorth @ 15-09-2004, 07:32)
Det enda jag menar är att bidragssystemet uppmanar folk att hålla sig borta från arbetsmarknaden...

Så är det tyvärr. Skillnaden mellan att få bidrag och att ta ett låglönejobb är inte tillräckligt stor för att det skall kännas meningsfullt att jobba. Som sagt, jag träffar mycket folk i det privata och många resonerar likadant... folk som går hemma med diverse (påhittade eller inte) skador och inte lyfter ett finger för att ANSTRÄNGA sig att komma ut på arbetsmarknaden... Det ska krävas mycket för att man inte kan jobba överhuvudtaget, anser jag. Det daltas för mycket idag, anser jag. Har man exempelvis kroniska ryggproblem eller kanske förlorat ett ben eller nåt efter 30 år som byggnadsarbetare finns det inget som säger att man ska ha förtidspension eller sjukpension... lika gärna som du sitter hemma kan du sitta på en arbetsplats och jobba med nåt icke ansträngande jobb... Det är den mentaliteten som vissa av sveriges befolkning behöver lära sig... bidrag är inte som manna som faller från himlen, det finansieras av skattemedel.
Men du verkar ju faktiskt - mer eller mindre - påstå att dagens massarbetslöshet beror på "folk som inte vill jobba" och att "det daltas för mycket idag"?!
Massarbetslösheten (som utgörs av människor i en mängd olika hälsotillstånd) beror rimligen inte på "att bidragssystemet uppmanar folk att hålla sig borta från arbetsmarknaden", utan istället på att politikerna strävar efter att upprätthålla en synnerligen hög arbetslöshet.
Och ersättningarna till offren för den cyniska (NAIRU-)massarbetslöshetspolitiken, så att de åtminstone ska kunna hålla sig vid liv, finanseras ju naturligtvis med skattemedel.
Som jag skrivit tidigare - de anställda tvingas/luras jobba även för dem som trängts ut från arbetsmarknaden. Och framför allt - de som trängts ut från arbetsmarknaden tvingas till en fattig och usel tillvaro, som många av de drabbade upplever som kraftigt förnedrande.
Läs gärna
Arbetslös? Din uppgift är att må dåligt