CITAT (bogg @ 07-02-2011, 18:52)

Men vad bra då att den bästa hydroponiska näringen är Organisk och inte syntetiskt framställd!
Faktum är att hydroponiskt odlade grönsaker innehåller MER näring, vitaminer och mineraler än motsvarande grönsaker odlade på traditionellt vis.
Du lägger inte fram "riktiga informationen", du lägger fram information som inte varit aktuell sedan 80-talet...
Finns det några jämförelser i näringsvärde när man jämför organiskt och oorganiskt gödslade hydro-odlingar? Var hittar jag i sådant fall dom?
Jag undrar också vilken näring du hänvisar till som ska vara så bra. De jag har pratat med hävdar att organiska gödselmedel bara bäckar igen systemet till slut och att filtersystem inte är att tänka på eftersom det är just de organiska partiklarna som är näringsrika.
Det som jag tror kan vara lite känsligt med helt "konstgjorda" odlingar (dvs. odling i näringslösning) är att man inte riktigt vet exakt vilka näringsämnen vi människor behöver, eller mår bra av (det behöver ju faktiskt inte vara essentiella näringsämnen som förebygger cancer). Näringsläran är trots allt ganska ny i jämförelse med många andra grenar. Att karoten förebygger lungcancer är t.ex. 2000-talets kunskap. Sen vilka näringsämnen och processer i växten som förknippas med produktionen av antioxidanter lär väl ett minst lika stort ämne.. och vet man allt om detta?