Min sambo hade ett Abo på ett program. Men det är inte billigt precis, men jag tyckte det kunde vara värt det.
Han blev ju nyfiken när hans son frågade honom om han aldrig googlar på sitt namn. Då gjorde han det och då kom ju så mycket upp.
Alla som utvandrade till amerika men även en by i förra Östtyskland som har samma namn som hans efternamn. Och byn var svensk i många år....
Då blev han ju så nyfiken. Vit tog en liten tur med husbilen dit ner. Besökte även byn. Men oj så dött det var där och entypiskt östtysk by. Men långt om länge såg jag en levande människa och pratade med honom.
Jag berättade varför vi var där osv. Han tyckte det var så roligt, så några veckor efteråt fick min sambo ett stort brev med t-shirt från fotbollsklubben som bär hans namn och så en del andra roliga grejor.
Då började han att släktforska. Men som jag sade innan, han sitter fast på Öland. Antigen någon har skrivit alledeles fel eller någon har bytt namn.
Fick kontakt med en tjej in Värmland och hon körde fast där också.
Nog är det spännande
Jag anmälde ju min sqambo till en kurs om släktforskning hos seniornet. Han är ingen PC människa men han har lärt sig att gå genom dessa program.
Anma hur är det med folkbokföring i Finland? Hur långt tillblaka är din släkt finskt? Du får väl börja här och sedan kanske köpa ett finskt program
Elisabeth
|