kul tråd.släktforskning är väl något av en folkrörelse? känner massor av folk som gör det.Har själv försökt ta vid efter min far som kartla det mesta men körde fast vid min farfars farfar som troligen var dansk(bornholm) men inte finns registrerad varken i danmark eller sverige då han troligen var baptist.min farfars farmor är det lättare att följa(hon var svensk) men ströks ur kyrkböckerna då hon blev baptist.Står skrivet i böckerna "drabbats av den baptistiska villfarelsen" o följaktligen ströks, hon flyttade till bornholm efter hon träffat sin man o fick 2 barn.Efter att min farfars farfar troligen drunknat i en båtolycka flyttade hon tillbaks till sverige o fick gå "kyrkgång" för att bli upptagen i sv. kyrkan igen.Hon gjorde det för sina barns skull då de inte ansågs vara döpta samt då föräldrarna troligtvis gift sig genom baptistkyrkan o äktenskapet i kyrkans ögon ej var giltigt.De var alltså oäktingar. religionsfrihet fanns ej vid denna tid o följaktligen utvandrade många frikyrkliga bl.a till Amerikat. Har också rötter i finland men där är det svårare att forska,skulle behövt kunna finska.engelska är inte heller gångbart vid kontakter då de flesta inte kan det heller. Har förresten en förfader som var båtsman o dog i det viborgska gatloppet. Man hittar mycket intressant i arkiven o det är lätt att bli biten. Ulf
|