Hej Ingo!
Har själv fyra marsvin, och vet hur mycket spån, hö och mat det går åt. Att köpa i livsmedelsaffärer är inte att tala om!
Köper (precis som Fenja skrev) spån på bal på lantmännen (granngården), och det är precis likadant spån som finns i de små dyra förpackningarna.
(Har själv nyligen köpt miljöströ (=pelleterad återvunnen pappersmassa) som är fri från terpentin, men det är dyrt och jag vet inte vad svinen tycker om det än, eller jag heller för den delen. Vet dock inte hur känsliga kaniner är)
Hö köper du billigt på en bodgård/i ett stall, om du har något sådant i närheten. Jag personligen tycker inte om höet man köper i små påsar, det är ofta torrt och dammigt. Höet jag fått på bondgården däremot har varit jättefräscht och luktat jättegott, nästan så att man vill bädda sig en egen liten säng av det!
Vet inte riktigt hur det är med kaniner och kraftfoder, men med marsvin iallafall så gäller det att vara mycket sparsam med det. Får de bara tillräckligt med hö och näringsrika grönsaker behövs knappt något kraftfoder, de blir bara överviktiga av det. (Sedan beror det ju på hur mycket de motionerar, vilken temp. det är där de vistas o.s.v.) Har också sett att de har större säckar med kanin/marsvinskraftfoder på lantmännen.
MVH/Elin