Nu har jag uppdaterat bildtexterna.
->LÄNK<-Bild 9 - Jag kommer ihåg en annan tråd på odla.nu där det diskuterades kring en bild om det var en äkta
Aloe vera,
Aloe arborescens eller någon annan Aloe-art. Kommer ihåg att folk började prata om labratorietekniker etc. för att bestämma vilken art det rörde sig om, så det är inte helt enkelt att veta?
Bild 23 - Ja, Cypress eller Thuja? Inte bästa bilden, men bifogar en förstorad i inlägget under.
Bild 24 - Någon sorts tall tro? Större bild finns i nästa inlägg.
Bild 27 -
Huggorm, ja det stämmer nog säkert att det är något ur eksläktet. Frukten såg precis ut som ett ekollon, är dock inte säker på att det är
glauca. Bifogar en större bild i nästa inlägg.
Bild 29 -
Blomstertanten, Ja kanske det är
Gloxinia? Denna fann jag vildväxande på 1600 m höjd om det kan vara någon ledtråd.
Bild 30 -
Lokan, Det är möjligt, men jag fick berättat för mig att detta träd producerade väldigt goda linser som de använder i matlagning. Har inte hittat något som tyder på att Tibouchina prodocerar ätbara linser. Så kanske ändå inte?
Bild 32 & 33 - Detta är hennabusken -
Lawsonia inermis som man utvinner hennafärgen ur.
Bild 33 & 34 - Det här är ett litet curryträd (
Murraya koenigii). Man använder bladen som krydda. Det lilla trädet jag stötte på hade rundade bladtoppar medans de flesta bilder (men inte alla) på internet har spetsiga bladtoppar. Är det olika växtstadier tro? Juvenilt och adult stadie?
BILD 1 (spetsiga bladtoppar),
BILD 2 (rundade bladtoppar).
Redigerat av calluone: 13-02-2011, 23:45
"The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that
honors the servant and has forgotten the gift" - Albert Einstein