Det menas att du blandar rätt så fin och tvättad sand (zooaffärer, vet inget annat, men jag använder det i min fågelbur samt till växterna) med din matjord och lägger lekakulor i botten av planteringskrukan. Det finns också torv för växter som innehåller näring, inte blanda ihop det med den som ska till enbart vissa enstaka växter, blåbär, hortensia ex.
Det finns också blomjord med små lecakulor, om man föredrar det, men ändå får du se till att lägga något i botten, småsten ex för att vattnet inte stannar kvar längst ner i krukan.
Jag har använt mig av en fuktmätarsticka (Willab Garden har den) när jag ser att krukan ser torr ut så sticker jag in den och då ser jag om det finns fuktig jord eller om allt är torrt, då jag vattnar växten. Toppengrej om man inte är hemma och maken ska vattna, och det vet man hur det kan bli...
Sen har jag lecakulor i ytterkrukans botten för att minska risken att det blir för mycket vatten. Om växten får en regnskur på sig eller man vattnar för mycket, så är det enkelt att tömma den ytterkrukan från vattnet och lecakulorna eller småsten i botten av en ytterkruka hjälper till att rötterna inte drunknar i stillasående vatten.
Sen använder jag av flytande näring och till blommor sticker jag i näringspinnar. Har ingen erfarenhet om vad man kan använda till det ärbara, har inte kommit så långt än.
Alla har vi våra olika knep, så läs du på vad andra svarar och gör sen din bedömning av all info. Toppenbra Odlalaiter som delar med sig av sina erfarenheter när som jag, inte har varit med så länge i forumet. ...Fuchsian ......
Redigerat av fuchsian: 16-02-2011, 11:47