CITAT (Sylvestris @ 12-02-2011, 18:49)

Officinalis... jag är absolut inte ute efter att såga dig eller dina teorier på något sätt, svaren var nog mer riktade åt bassams håll. Men inte heller där med något illa menat. Jag skrev bara det jag vet och det jag tror

Hydro har ju precis som jord sina för och nackdelar. Min näring innehåller faktiskt inte cobolt, klor eller nickel. Det trodde jag, så där fick jag!

Frågan är om man bör lägga till det i näringen?
Jasså tycker du skörden ser klen ut? Hur mkt kan förväntas på en chiliplanta? Det är första gången jag odlar chili i hydro, har bara odlat i jord förut och då fick jag bara ca 4 frukter (troligen gjorde jag något stort fel då). Så jag är faktiskt mer än nöjd med den här skörden på 25-30 frukter

Jag är absolut inte totalt övertygad om att hydro är kanon på alla sätt. Jag har bara snöat in på det just nu för att det ger såna enorma skördar och att det är så skoj att nästan kunna se hur det växer.
Skriv gärna mer om du har någon information, artiklar och dyl. om hälsoeffekter och liknande vad gäller hydro-odling. Man vill ju inte stoppa i sig nåt hälsovådligt även om det nu råkar växa fort

Jag är fortfarande ny i gamet så jag har mycket att lära, både om jord och hydroodling

Hittade en sida där det står om vitamininnehåll:http://www.xomba.com/health_benefits_hydroponically_grown_vegetables
Det är ingen doktorsavhandling direkt... så relevansen kan diskuteras
Jag tror definitivt inte att du bör tillsätta det. Inga nyttiga ämnen direkt och inget man vill ha i sig i större mängd. Att öht dosera mikronäringsämnen kanske är lurigt?
Sen är det ju lite olika för olika växter också. Den enda processen i växter som jag vet kobolt används till är kvävefixering med rhizobia-symbiosen hos ärtväxter.
25-30 frukter låter väl rätt okej? Har visserligen inte testat Hot Lemon än. Men det såg ju ut som mindre. Jag såg väl fel

Jag tror absolut inte att det är hälsovådligt. Livsmedel kontrolleras trots allt noggrannt och hydroodling är ju knappast något nytt i yrkesodling. Men jag vet inte om jag skulle våga förlita hela min kost på hydroodlad mat, men å andra sidan passar inte allt i hydro heller. Så det kanske blir svårt? Vissa saker går helt enkelt inte att få ekonomi i. Hydroodling är dyrt.
Såg sidan. Tyckte inte den var särskilt mycket att ha egentligen. Hon hänvisar ju inte till någon källa över huvud taget.
Misstänker att rotsjukdomar är lättkontrollerade i hydro, men det är ju knappast problemfritt. Gurkodlarna i Skåne använder mycket nikotenicider, som trots deras "slutna" system hamnar i vattendragen ändå. Men i växthusodling så verkar det som om man börjar lyckas bra genom att använda biologiskt växtskydd (dvs. parasitsteklar och liknande). Men det är ju inte enskilt för hydro, utan gäller växthusodling i jordbädd också.
Största fördelen med hydro lär vara att man får minimal vatten- och gödselanvändning. Det är ju lite enklare att effektivisera.