CITAT (M-Nilsson @ 17-02-2011, 12:59)

fuchsian: Nej köpte inga andra sorter fröer men kommer garanterat göra det nästa gång, trodde nämligen aldrig jag skulle lyckas få de gro.
Funderar däremot på att beställa en Musa Basjoo från
http://palmkungen.se/?artnr=b001, fast då är det inga fröer utan 20-30 cm plantor, men de verkar ju tåla vintern riktigt bra!
Än så länge växer min Musa Ensete för fullt, riktigt skoj, bara under denna natten ett par mm.

och är nu snart uppe i 10 cm!
Ja, det är roligt att försöka och de är ju inte dyra med fröerna där nere. En sak som jag skulle ge som råd. Kolla fröpåsarna i deras utgångsdatum, för att på turistvimlet säljer de för gamla frön.
Vi brukar ha jämnt bil där nere för vi åker dit för värmens och klimatets skull, inte för att sola. så det blir mycket åkande runt ön varje gång. Bassängen är gott att doppa sig i.
Vi var där 2 gånger förra året och jag köpte med mig från flygplatsen ett sätt med 3 små krukor, en palm, papegojblomman och den röda bouganvillean och det var i mars och de lever och växer inne som attan, men den klänväxten åker ut till sommaren, till växthuset först och sen får jag se.
Det är rätt bra att köpa en bok om växterna där nere för att läsa vidare om dem.
Jag har rätt så många fröpåsar av exotiska växter, men det får bli växthuset och inne under vintern, det som man lyckas att få gro.
Det var då attan vilken fart din planta fick. Kanske kan du ha den under sommaren i en varm hörna, beroende hur du bor.
Jag ska också göra en blombeställning under veckan, men kan inte ta hand om dem förran efter påsk och har redan kollat hos dem jag ska beställa att de inte skickar iväg det innan, men det var inga problem, bara jag skriver i det vid beställningen. Det blir en del pelargoner och fuchsior och en och annan pärla som jag såg. De kommer som plantor och ska skolas ut, men jag har också köpt fr. blomsterhuset när de har nedsatt pris sådana som är bara för denna sässong. Det är kul med växter och nu har även min make börjat uppskatta dom när han inte reser längre. ( jag kommer att lägga ut bilder fr. min trädgård när jag fått dem i ordning) Har du sett andra medlemmarnas trädgårdar? Man bara njuuuuuter av det vackra de har gjort!!
Tjingelingen!
Fuchsian
Redigerat av fuchsian: 17-02-2011, 13:38