Hej Renate!
Jag kan bidra lite grann med info om svamparna du fotat.
Jag börjar med röksvamparna, som är vårtig röksvamp,
Lycoperdon perlatum. Den är helt okej som matsvamp så länge den är ung och köttet fortfarande är vitt och fast.
Men det vet du ju redan, förstår jag.
Efter den så kommer en (av flera) kremla som du har fotat.
Det här ser ätlig och god ut, och skulle kunna vara en mandelkremla.
Det finns över hundra olika kremlor i Sverige, och att skilja dem åt är ingen lätt sak.
Men om man vill ha matsvampar med sig hem, så behöver man inte kunna skilja dem åt. Då räcker det med att kunna urskilja att det är en kremla, och sedan provsmaka en liten bit.
Smakar den milt är den ätlig, är smaken skarp låter man bli den.
OBS Gäller endast kremlor!
Våra allra mest giftiga och dödliga svampar har mild smak!
Mandlelkremla, tegelkremla, vinkremla, kantkremla, sillkremla är några ganska enkla arter att lära sig urskilja. Mandelkremlan, kantkremlan och sillkremlan är ypperliga matsvampar!
Hur vet man att det är en kremla då?
De har sprött kött som inte går att dra upp i trådar. (gäller även riskor, som dock "blöder" när de bryts).
De har ofta färggranna hattar, och vit fot(ofta med röd ton), och vita skivor (som kan gulna med åldern).
De är gula, röda, gröna, bruna och allt däremellan.
De färggrannaste arterna brukar vara pepparskarpa och oätliga. När man provsmakar dem, bedövar man smaklökarna för en stund.
Bland de mer pastellfärgade brukar man finna matsvampen.
Nästa bild är en kremla igen. Om det nu är samma som växer precis bakom, svårt att avgöra.
Med den grälla färgen skulle jag inte ens provsmaka den.
Sort kan jag inte avgöra. Kan inte ens säga säkert att det är en kremla, det skulle kunna vara en röd flugsvamp som förlorat fläckarna, eller till och med en riska.
Det är mycket möjligt att jag ger fel svar på dina svampbilder. Det är svårt att se från en bild.
Det första jag gör när jag ska bedöma en svamp, är att avgöra vilken
grupp den tillhör. För det behöver jag se även undersida, fot och eventuell slida.
Sedan behöver jag känna om den är fast eller spröd, hur den luktar osv.
Det finns så oerhört många svampar, även om en del av dem är vanligare än andra.
Givetvis är första steget av bedömningen att se om undersidan har rör, skivor eller taggar, eller nåt annat.
Kremlor är en vanlig svampgrupp som jag törs garantera att alla finner när de går ut i svampskogen.
Spindelskivlingar är en annan vanlig grupp.
De har inte ring som flugsvampar eller fjällskivlingar (m.fl), men istället ett sorts trädigt hölje som unga, som sedan sitter kvar mellan fot och hatt som ett sorts "spindelnät", och så smånginom bara finns kvar som "trådar" runt eller på foten.
Spindelskivlingar är lätta att känna igen som grupp.
Som matsvamp är de inget att stå efter. Svåra att skilja från varandra, dåligt utprovade och många mycket giftiga sorter inom gruppen (även om flera är både ätliga och mycket goda, t.ex. mångkransad spindelskivling).
Den vita kan jag inte avgöra från bilden. Skulle behöva se hela svampen. Men du gör klokt i att låta bli den! De vita svamparna ska man akta sig för, och den som äter vit flugsvamp ligger riktigt riktigt illa till!
Nästa bruna svamp kan jag inte.
De två följande bilderna, där den ena svampen dessutom ligger väl synlig, skulle kunna vara en mörkringad flugsvamp,
Amanita porphyria.
Sen följer fyra bilder på kremlor igen.
De två första verkar vara tegelkremlor, och därmed ätliga. (provsmaka!)
De två små röda är giftkremla. Inte så giftig som namnet låter antyda, men mycket skarp i smaken och oätlig.
Ja, och sedan har du ju full koll på resten! *ser gott ut*
/amaira